Het onafhankelijk Raw Food kennisinstituut van Nederland

Sportdrank, wat moeten we drinken?

Schermafbeelding 2015-03-26 om 20.25.32

Lekkere sportdrankjes vliegen over de toonbank. Iedereen loopt met flesjes en blikjes lekkers. Maar wat heb je nu echt nodig?

Er zijn drie soorten sportdranken: hypotone, isotone en hypertone dranljes.

Hypotone drankjes bevatten minder dan 4 gram suiker per 100 ml. Water is natuurlijk het bekendste voorbeeld, maar ook verdund vruchtensap en groentesap zijn heel geschikt. Hypotone dranken worden heel snel opgenomen, omdat ze niet verteerd hoeven te worden.

Isotone drankjes bevatten tussen de 4 en 8 gram suiker per 100 ml. Voorbeelden zijn (verdund) vruchtensap, Isotone sportdrankjes, het sap van jonge kokosnoten en water met een klein beetje Juice Plus Complete. De opname van deze dranken duurt iets langer.

Hypertone dranken bevatten meer dan 8 gram suiker per 100 ml. Voorbeelden zijn hypertone sportdranken, zoals AA High Energy, Redbull, Extran, maar ook onverdund druivensap en water met een schep Juice Plus Complete. Deze dranken zijn geschikt om de spieren snel van energie te voorzien bij grotere sportprestaties, waarbij de laatste twee natuurlijk gezonder zijn dan commerciële  sportdrankjes.

Wanneer gebruik je welk soort drankjes?

Hypotone drankjes gebruikt je bij middelmatige inspanning, die niet te lang duurt. Als je een uur gaat wandelen, is water heel geschikt.

Isotone drankjes gebruik je als je langer dan een uur een gemiddelde inspanning verricht. Je kunt beginnen hypotone drankjes tot je behoefte krijgt aan iets, dan kun je overgaan op een isotone drank.

Hypertone dranken gebruik je bij grotere inspanning gedurende langere tijd. Je kunt dan voor en na de inspanning een hypertone drank nemen en tussendoor een hypotone.

Vaak gebruiken mensen te zoete dranken tijdens het sporten. De suikers die erin zitten belasten je lichaam en je hebt ze helemaal niet nodig. Zeker als je af wil vallen en een gemiddelde inspanning verricht gedurende kortere tijd, is water verreweg de beste dorstlesser. Is de inspanning wat groter, denk dat eens aan een scheutje vruchtensap of wat Juice Plus Complete in je water. Is de inspanning groot, dan in de Juice Plus Complete een perfecte en gezonde oplossing.

0 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*